sila klik sini bawah sini

LOVING FOREVER

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

OUR GURL

Lilypie - Personal pictureLilypie Fourth Birthday tickers

amni ku sayang

amni ku sayang

Monday, May 17, 2010

Terengganu

Sambil nyelam telan air.. hahaha tertelan sebenarnya...

hujung bulan april.. aku kene g meeting kat T.ganu...
penatnyer sbb jauh perjalanan..
depature kul 5.30 ptg..
arrive kul 4 pagi...

waduh.. penatnyer tuhan ajer yg tahu...
apepun tahniah wat pilot jabatan aku sbb tahan perjalanan jauh..
(nak wat camner.. dah memang keje dia..)

stay kat hotel grand continental kuala terengganu..
belakang hotel tu pantai batu buruk..buruk tp pantai dia CANTIK..

siap aku amik gambo lagik dr dlm bilik ajer..
ngan gambo matahari naik skali...
bukan matahari turun eh...

meeting cam biasa.. dgr.. catit.. dgr.. catit..
t balik nak report kat bos..

so wat yg best g t'ganu nih...
hahahahaha
lepas meeting, tuan umah ajak g laut...
LAUT!!! .. mcm takut ajer nak turun laut .. tp hati nih melonjak2 nak g jugak...

sebelum turun ke laut.. kami dibawa ke kilang air batu.. ais yg nelayan bwk g laut utk sejekbekukan hasikan laut jugak tuk packing...
gambo nih show how the ais cube were made...

sejuknya masuk bilik sejuk air batu nih.. bisa tempat kaki ku yg patah tur....

ais yang siap akan di hancurkan bila ada permintaan.. satu ais cube nih tak sampai 5 hinggit pun... actually proses ais cube utk org jual kat minuman pun lebih kurang mcm nih ar.. pastu nih minum air panas ajer.. hahaha

so kul 5 petang di hari sabtu yg panas di negeri t'ganu aku dan ahli2 yg lain telah tunggu di jeti LKIM Kuala Chendering...
Ramai nyer orang nak turun laut...
yg turun nih bukan nyer nelayan..tp pelancong tempatan (tp bukan org T'ganu) yg nak turun laut..
buat gapo turun laut beramai2 nih...
jawapannya: ,.......
diaorg nih sume nak g CANDAT SOTONG...
termasuk lah aku yg bercite2 nak g candat sotong...

aku rasa klu sotong2 tu nampak betapa ramainya nyer org nih yg nak g candat sotong mesti kompem sotong pun serun.. takut jadi mangsa..
so mlm tu ... kat tgh laut mcm pasar malam... sbb byk nyer bot2 nelayan yg jadi bot pelancong bwk org g candat sotong...
yang untung nelayan .. sbb dpt menambah pendapatan.. sewa satu bot nelayan paling murah RM 700... klu ada kemudahan mcm toilet etc boleh sampai RM 900.. kan untung nelayan.. semlm ajer dah dpt 7 - 8 ratus...

kotak biru kat hujung bot nelayan tur adalah toilet..

back to my story.. aku turun laut.. tak naik bot nelayan ada sbb2 yg tak boleh diceritakan.. aku naik bot jabatan perikanan... ngan beberapa penumpang yg lain...

bot tu ok walaupun kecik... tp gelombang laut memang membuatkan aku terbuai2.. mujur aku tak muntah **$%*....
so bila ari dah mula gelap... aku pun mulan kan mencandat.. tp hampeh.. sekor pun aku tak dpt... jenuh gak ar aku tggu.. mungkin aku bukan penyabar...
tepat kul 8.45 mlm telah ada yg bersuara supaya balik .. aku setuju ajer ar.. sbb kepala pun dah mula pening2 sbb terbuai2 kat dlm bot tur...
kul 9 dah sampai darat.. laju sungguh bot tur...
sampai darat ajer.. diner pun dah ready.. apa lagik .. melantak lah aku makan sotong bakar...
balas dendam sbb aku candat sekor pun tak dpt.....

next day.. selepas abis meeting dlm kul 12 tghhr..
rombongan ahli mesy telah melawat kandang kambing KAPRIMA di t'ganu..bagus tol penternak nih.. sbb byk wat added value dr ternakkan kambing dia..
antaranya susu kambing, baja kompos, yang paling best pengusaha nih buat pemprosesan kulit kambing utk jadikan tas tangan, baju, topi, purse, wallet etc.. kreatif sungguh... dan ada bisness minded..

sebelum melawat kandang kamping aku g ar masjid KRistaL.. indah sungguh rumah Allah nih...

ODW balik Jb aku sempat ar aku jumpe PALAPOP @ fariza ..lama sungguh aku tak jumpe dia.. so sempat ar kiteorg minum petang bersama2 jap... then aku pun teruskan perjalan balik JB...
end of my story

No comments:

Post a Comment

sila klik sini --->